Erstatningsundervisning efter lockout

Undervisningsministeriets krav og retningslinjer.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Kontor
04.09.13

Ministeriet har før sommerferien sendt brev til alle frie grundskoler med informationer om, hvordan skolerne skal forholde sig til afholdelses af erstatningsundervisning i forbindelse med lockout. <link fileadmin user_upload administration lockout_2013 orienteringsbrev_ang_erstatsningsundervisnig_lockout.pdf download file>Læs brev fra Undervisningsministeriet.

Af ministeriets brev fremgår det, at det er skoleledelsens opgave at få overblik over, hvad der er aflyst af undervisning under lockouten. Følgende krav gælder:

• Skolen skal yde erstatningsundervisning i nødvendigt omfang, så skolen sikrer, at undervisningen »står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen«.
  • På skolen skal der foreligge dokumentation for, hvordan den aflyste undervisnig er blevet erstattet. Skolens revisor skal attestere dette i revisorerklæringen ved kommende aktivitetsindberetninger.
  • Skolen skal sikre, at belutninger om, hvordan erstatsningsundervisningen for de enkelte klasser vil foregå, er beskrevet i referater, planer m.v. Revisor kan bede om dokumentation for, at bestyrelse har behandlet og godkendt planen for skolens afholdelse af erstatsningsundervisning. Derfor bør dette fremgå at bestyrelsens protokol.

Retningslinjer i forbindelse med indberetning
Der er indsat nye afkrydsningsfelter om erstatningsundervisning i den revisorerklæring, som revisor skal underskrive i den årlige indberetning for skoleåret.

Revisor skal underskrive en særlig erklæring, i fald der er blevet foranstaltet erstatningsundervisning som følge af lockouten. Dette skal ske sammen med attestation af aktivitetsindberetningen.

Revisor skal ved stikprøvekontrol påse, at lockoutramte skoler har skabt mulighed for, at elever efterfølgende har fået undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.