Friskolerne friholdes for omprioriteringsbidrag

Stor lettelse over at undgå yderligere besparelser for friskolerne.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Hus
31.08.15

Alle friskoler og private grundskoler har fredag den 28. august 2015 modtaget en meget glædelig skrivelse fra Børne- og Undervisningsministeriet, hvoraf det fremgår, at frie grundskoler friholdes for det varslede omprioriteringsbidrag.

Omprioriteringsbidrag rammer ikke friskolerne - men ungdoms- og voksenuddannelsesområdet
Fra 2016 omfattes alle større statslige driftsområder af et effektiviseringskrav på 2 pct. årligt, ligesom regeringen har stillet krav om effektiviseringer i kommunerne og et produktivitetskrav på 2 pct. i sundhedsvæsenet.

Dette betyder, at uddannelsesområdet, herunder ungdoms- og voksen-uddannelsesområdet - som hidtil har været friholdt - nu også omfattes af det statslige omprioriteringsbidrag på 2 pct. årligt. Det vil sige 2 pct. i 2016, knap 4 pct. i 2017, knap 6 pct. i 2018 og knap 8 pct. i 2019.

Men, som sagt, friholdes friskoler og private grundskoler samt erhvervsgrunduddannelsen. »Det er naturligvis en kæmpe lettelse, at friskolerne friholdes for denne besparelse, idet vi jo lige har været igennem en flerårig ekstraordinær besparelse i forbindelse med genopretningspakken, som folkeskolen ikke var udsat for« påpeger formand for Dansk Friskoleforening Peter Bendix Pedersen.

Det politiske benarbejde bærer frugt
»Jeg tager dette her som et udtryk for, at politikerne har hørt efter vores gentagne påpegning af, at friskolernes økonomi har været trængt igennem flere år. Det er naturligvis meget glædeligt, at vi oplever lydhørhed, og det viser viser, at vores politiske arbejde bærer frugt. Vi arbejder på en lang bane og det kræver tålmodighed«, understreger Peter Bendix Pedersen, som dog også peger på, at der fortsat er store politiske opgaver.

»Vi har fortsat to store dagsordener, der kræver politisk opmærksomhed, nemlig specialundervisningsområdet samt den konkrete indvirkning, lockouten i 2013 får på statstilskudstaksten for 2016. Det er områder, der har vores fulde fokus«.

Regeringens øvrige prioriteter samt den konkrete udmøntning af ompri-oriteringsbidraget vil fremgå af regeringens finanslovforslag, der forventes offentliggjort ultimo september.

<link fileadmin user_upload nyheder august_december_2015 orientering_om_omprioriteringsbidrag.pdf download file>Læs skrivelse vedrørende omprioriteringsbidrag (pdf)