Hvordan skal skolerne sikre demokratisk dannelse?

Friskoleloven strammes med nyt lovforslag. Dansk Friskoleforening har afgivet høringssvar.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Hus
Presse & politik
19.08.16

Regeringen indgik i foråret en aftale med en række partier om »styrkelse af kvaliteten på frie grundskoler«. Dette har resulteret i et lovforslag, som vil stramme friskoleloven betydeligt.

»Lovforslaget piller ved nogle traditioner og forståelser, som er ret centrale. Skal friskolerne eksempelvis nu mere end folkeskolerne, og hvad vil det sige at være demokratisk dannet?« spørger Peter Bendix Pedersen, som er formand i Dansk Friskoleforening.

Mistænkeliggørelse af en særlig gruppe borgere
I afsnittet om lovforslagets baggrund henvises der til, at der er udarbejdet et forståelsespapir mellem de partier, som har indgået aftalen om at styrke kvaliteten på friskoler og private grundskoler. Heraf fremgår det, at lovforslaget er en udmøntning af en samlet pakke, »der skal dæmme op for ekstremistiske forkyndere i Danmark«. Det fremgår også, at »langt de fleste frie grundskoler gør det godt. Aftaleparterne ønsker samtidigt at medvirke til, at de få udfordrede skoler retter op på kvaliteten i forhold til arbejdet med frihed og folkestyre«.

»Jeg kan godt blive bange for, at lovforslaget er udfærdiget på baggrund af en national og international politisk kontekst, der er præget af mistænkeliggørelse af en særlig gruppe borgere«, siger Peter Bendix Pedersen. Dansk Friskoleforening har 26 medlemsskoler med 100% flersprogede elever, og det er med stor sandsynlighed disse skoler, lovforslaget er møntet på.

»Jeg kan ikke være uenig i, at vi skal have stor gennemsigtighed og det er naturligvis indiskutabelt, at alle skoler skal efterleve loven. Men jeg er ked af, at vi ikke kan få en bedre begrundelse for, hvorfor man finder disse stramninger nødvendige. Der har gennem tiderne været et forholdsvist massivt tilsyn med de flersprogede skoler, og hver gang har tilsynet vist sig at være effektivt. De få skoler, der har haft problemer, er blevet underlagt en lup, og det er godt. Men det er altså ikke det samme som at man kan skære alle over en kam«, pointerer Peter Bendix Pedersen.

KORT om lovforslaget

Dansk Friskoleforening har den 19. august afgivet høringssvar, hvori vi blandt andet problematiserer følgende:

• Lovforslaget er bygget op på en forståelse af, at få skoler er udfordret af arbejdet med frihed og folkestyre. I Dansk Friskoleforening kender vi det ministerielle tilsyn med friskoler og private grundskoler som velfungerende, hvilket også fremgik af den tilsynsberetning, der kom i foråret 2016. Vi stiller os derfor uforstående overfor nødvendigheden af en strammere lovgivning.
  • Friskoler og private grundskoler skal fremover sikre eleverne »demokratisk dannelse«. »Demokratisk dannelse« er ikke indskrevet som et formuleret krav i Folkeskoleloven, hvorfor det må forstås sådan, at friskolerne nu skal mere end, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Det mener vi er forkert og ude af trit med intentionerne i Grundloven og traditionen for frie skoler. I øvrigt er det uafklaret, hvad demokratisk dannelse betyder, hvordan en skole vil blive erklæret udemokratisk, ligesom det bør afklares nøje, om ministeriets tilsynsvirksomhed vitterligt nu ikke blot har fokus på en given skoles faglighed - men hele skolens virke.
  • Kravet om, at donationer over 20.000 kr. fremover skal dokumenteres og offentliggøres er udemærket, men tilsynsopgaven med dette forhold bør ikke ligge hos den/de tilsynsførende.
  • Vi noterer os, at der er blødt op på formuleringerne om samtaler med eleverne uden medvirken af lærere og ledere. I Dansk Friskoleforening tager vi afstand fra, at børn skal vidne, hvad voksne har ansvar for, ligesom vi finder det forkert, at sætte børn i en ”forhørslignende” situation, hvor deres udsagn kan være afgørende for en helhedsopfattelse af skolen. Vi mener, der kan opstå en loyalitetskonflikt, som børn ikke bør kunne sættes i.
  • I de tilfælde, hvor der indsættes og udpeges en ekstern observatør, der skal følge arbejdet i bestyrelsen og ved forældremøder, finder vi det helt afgørende, at sådanne personer har et solidt kendskab til friskoler og private grundskoler. Det bør derfor være certificerede og uddannede personer eller personer ansat i styrelsen, der alene kan udpeges som observatører.

Læs <link file:1209 download internal-link>lovforslaget samt <link file:1208 download internal-link>Dansk Friskoleforenings høringssvar