Koblingsprocenten tilbage på sporet

Finansloven for 2017 er på plads, og friskolernes statstilskud er tilbage på niveauet fra før »genopretningspakken«.
Af: Peter Højgaard, Friskolernes Hus
21.11.16

Der er nu rettet op på flere års nedskæringer på friskoleområdet, idet finansloven for 2017 sikrer friskolerne en opjustering af den såkaldte »koblingsprocent«. Liberal Alliance tog kravet med til forhandlingsbordet, hvor det lykkedes at blive enige om en forhøjelse af koblingsprocenten fra 73 % i år til 75 % i 2017.

Dermed er koblingsprocenten tilbage på det niveau, der var gældende fra 1995 og frem til 2010, hvor VKO regeringens såkaldte ”genopretningspakke” indebar en gradvis nedsættelse af koblingsprocenten fra 75 % til 71 % i 2014.

Statstilskuddet går op - men specialundervisningsbevilligen ned
Statstilskuddet i 2017 vil derfor blive ca. 1.200 kr. større pr. elev, end det skolerne kunne forvente på baggrund af forslaget til finansloven, som blev fremlagt i slutningen af august måned.

Alle tilskudstakster til undervisning, fællesudgifter og specialundervisning i 2017 skal nu omberegnes til det nye højere niveau. Når de nye takster er kendt, vil Friskolernes Hus udsende en opdateret tilskudsberegner med de nye takster.

Taksterne vil ikke stige lige meget – og en af taksterne forventes at falde - nemlig specialundervisningstilskuddet. Forklaringen herpå er, at antallet af specialundervisningselever er højere end forudsat i forslaget til finanslov. Derfor bliver der flere elever om at dele den samme pose penge med den konsekvens, at tilskudsbeløbet pr. elev bliver sat ned, med formentlig ca. 20 %.

Taksterne for bygningstilskud og sfo-tilskud bliver ikke påvirket af den forhøjede koblingsprocent.

Stabil økonomi giver friskolerne nye muligheder
Friskolerne har siden 2011 måttet navigere i et usikkert statstilskud, hvilket naturligvis har gjort det vanskeligt at investere og prioritere faciliteter, bygninger, løn, materialer m.v.

Med de seneste to års opjustering af statstilskuddet er det forhåbningen, at koblingsprocenten vil forblive på sit gamle stabile niveau fremover.

Hvad skal friskolerne så bruge de ekstra penge til? Peter Bendix Pedersen, formand for Dansk Friskoleforening, har et par bud, »overordnet er der mange forhold på skolerne, der kræver økonomiske bevågenhed efter en lang fase med nedskæringer. Nu er det op til bestyrelserne og lederne at prioritere, hvordan økonomien finder bedst anvendelse. Måske skal skolepengene holdes i ro eller ligefrem sættes ned, måske hungrer lærerne efter nye materialer, måske bliver der nu råd til at få istandsat bygninger, investere i it, sikre lærerene en bedre løn m.v. Det vigtigste er, at pengene så at sige kommer ud at gå - til glæde for den samlede skole og for eleverne«.

Hvad betyder »koblingsprocent«?
Koblingsprocenten bruges til at beregne det samlede tilskud til de frie grundskoler, og angiver den procentuelle andel af gennemsnitsudgifterne pr. elev i folkeskolen, som folketinget beslutter at bevilge til de frie grundskoler. Den samlede bevilling fordeles til skolerne via en række faste takster, der tager højde for elevernes alder, skolernes forskellige størrelser og geografiske beliggenhed. Endvidere afsættes der særlige puljer med tilskud til specialundervisning og vikartilskud. Se <link http: www.friskoler.dk fileadmin filer dansk_friskoleforening hvad_er_en_friskole fakta_og_myter hvor_kommer_pengene_fra_2016.pdf external-link-new-window internal-link>»Hvor kommer pengene fra?«.