Mange nye friskoler på vej i 2012

29 af de 39 anmeldte skoleinitiativer har indbetalt 2. rate af depositum.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Kontor
07.02.12

Den 15. august er den årlige skæringsdag for at anmelde et skoleinitiativ i Ministeriet for børn og undervisning. I 2011 anmeldte 39 forældregrupper, at de ville lave friskoler. Samtidigt indbetalte de 20.000 kr. i depositum.

2. rate af depositum skal hvert år falde den 1. februar og i år har 29 af de 39 skoleinitiativer indbetalt de resterende 10.000 kr.

Forældre forsikrer sig mod skolelukninger
De senere år har der været en stigning af anmeldte friskoleinitiativer, selvom det ikke i alle tilfælde ender med, at skoleinitiativet realiseres.

• 2011 - 1. rate af depositum: 39 - 2. rate af depositum: 29
  • 2010 - 1. rate af depositum: 65 - 2. rate af depositum: 33
  • 2009 - 1. rate af depositum: 25 - 2. rate af depositum: 25
  • 2008 - 1. rate af depositum: 12 - 2. rate af depositum: 12

Landsformand i Dansk Friskoleforening Ebbe Lilliendal, understreger, at det er forældrenes mulighed for at tage skeen i egen hånd. »Mange forældre er jo ikke enige med de kommunale beslutninger om at nedlægge den lokale folkeskole. De tror ikke på stordriftens fordele for deres børn, og vælger derfor at bruge deres grundlovssikrede ret til at ville noget andet end folkeskolen. For at sikre sig valgmuligheden må disse forældregruppen indimellem anmelde et skoleinitiativ endnu inden de reelt ved, om den lokale skole lukker eller ej. Vi har jo set en vis sendrægtighed hos nogle kommuner hvad angår dét at melde klart ud om skolelukninger«, siger Ebbe Lilliendal.

Fra 2001 til 2011 er antallet af folkeskoler i Danmark faldet med 297 skoler. På samme tid er antallet af privat- og friskoler steget med 63 nye skoler, så der i dag er 526 frie grundskoler. Det er dog langt fra alle nye frie grundskoler, der har baggrund i en lukket folkeskole.

<link internal-link internal link in current>Hjælp til nye friskoleinitiativer.