Mulighed for frivillig trivselsmåling på skolen

Obs! kort frist.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Hus
23.10.15

Dansk Friskoleforening har modtaget denne skrivelse fra Undervisningsministeriet. Vær opmærksom på kort frist!

Kære skoleleder

Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har udviklet et værktøj til gennemførelse af den årlige obligatoriske trivselsmåling i folkeskolerne, der næste gang foregår i 2016. I den resterende del af året kan folkeskolerne og de frie skoler gennemføre frivillige trivselsmålinger.

Forud for lanceringen af værktøjet vil vi gerne teste om systemet fungerer efter hensigten og imødekommer jeres behov.

Vi vil derfor opfordre jer til at benytte muligheden for at gennemføre en frivillig trivselsmåling i perioden 20. oktober 2015 til 6. november 2015.  I kan finde Undervisningsministeriets Trivselsværktøj på <link https: nationaltrivsel.dk>nationaltrivsel.dk, hvor I også finder vejledning om, hvordan I anvender systemet.

Inden I gennemfører trivselsmålingen, kan I vælge at, eleverne skal svare på yderligere 9 spørgsmål udviklet af Dansk Center for Undervisningsmiljø, hvorved I både vil gennemføre en trivselsmåling og en kortlægning af skolens undervisningsmiljø.

I bestemmer selv, om det skal være hele skolen eller blot udvalgte klasser, der gennemfører trivselsmålingen.

Umiddelbart efter I har gennemført den frivillige trivselsmåling vil systemet generere en række rapporter, hvor I kan aflæse resultaterne fra trivselsmålingen. I rapporterne kan I fx se svarfordelingerne på enkeltspørgsmålene opdelt på køn og klassetrin. Derudover kan I for 4.-9. klasse se besvarelserne opdelt på de fire indikatorer for trivsel og den samlede trivselsindikator. Hvis I har valgt også at gennemføre en kortlægning af skolens undervisningsmiljø, vil resultaterne af elevernes besvarelser blive præsenteret i et særskilt kapitel.

Resultaterne kan give opmærksomhed på skolens eller klassens styrkesider og eventuelle trivselsrelaterede problemer og dermed indgå i grundlaget for indsatser for at styrke undervisningsmiljøet og øge trivslen. På Danmarks Læringsportal - <link http: www.emu.dk>www.emu.dk - er der målrettet vejlednings- og inspirationsmateriale om forberedelse og gennemførelse af samt ikke mindst opfølgning på trivselsmålingen. Dette materiale udvikles løbende og vil blive suppleret væsentligt i forbindelse med den endelige lancering af Undervisningsministeriets Trivselsværktøj.

Vi håber, at I har lyst til at gennemføre en frivillig måling og at I efterfølgende vil indsende jeres feedback på anvendelsen af værktøjet i vedlagte skema, herunder om I har fundet fejl, mangler eller uhensigtsmæssigheder. Vi vil bede jer sende jeres feedback til uddannelsesstatistik@stil.dk senest med udgangen af den 6. november 2015.

Vi har vedlagt de foreløbige vejledninger til brug af systemet. De er fortsat under udarbejdelse, hvilket vi håber, I vil vise forståelse for.

Af hensyn til opfølgningen på gennemførelsen skal vi bede jer skrive til fuldmægtig Søren Christensen på <link>sochr2@uvm.dk hvis I gennemføre en frivillig trivselsmåling fra d. 20. oktober til onsdag d. 6. november 2015.

God fornøjelse.

Søren Christensen

Fuldmægtig

Direkte tlf. +45 33 92 54 23