Nyt fokus på friskoler med anden etnicitet end dansk

Elevfremgang giver anledning til omtale.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Kontor
06.02.12

Friskoler med baggrund i anden etnicitet end dansk er med jævne mellemrum genstand for særlig poltiks og mediemæssig opmærksomhed. Den 31. januar 2012 bragte Politiken historien <link http: politiken.dk indland ece1524407 nydanskere-fravaelger-folkeskolen external-link-new-window external link in new>»Nydanskere fravælger folkeskolen«, som igen satte gang i debatten.

Siden har en række medier fulgt op på historien, som grundlæggende retter fokus på, at friskoler med anden etnicitet end dansk oplever elevfremgang i disse år. Kritikerne mener, det er et problem og peger på fare for parallelsamfund.

Folkeskolen missede sin chance
Mange af de elever, der går på landets 22 friskoler med indvandrerbaggrund har kuldsejlede folkeskoleforløb bag sig. Annette Haaber Ihle, som er antropolog ved Københavns Universitet og har forsket i muslimske friskoler, mener, at folkeskolen ikke er god nok til at tage imod børn med en anden kulturbaggrund og få dem til at føle sig velkomne.

Kritikere hævder, at det er børn fra særligt ressourcestærke hjem, der finder vej til de fri- og privatskoler, der har indvanderebaggrund. Virkeligheden er dog, at de socioøkonomiske faktorer på denne gruppe af skoler typisk er væsentligt lavere end gennemsnittet på såvel folkeskoler som de øvrige frie grundskoler. Kontakt <link>maren@friskoler.dk for yderligere information.

Formanden for Dansk Friskoleforening, Ebbe Lilliendal, peger på, at disse skoler er særligt gode til at opnå frugtbare samarbejdsrelationer til forældrene. »På disse skoler  er forældrene ikke fra starten marginaliserede, og det betyder, at der en en respekt og tryghed, som skaber grundlaget for det afgørede samarbejde om barnets skolegang« siger Ebbe Lilliendal.

Der kan være langt fra ideologi til virkelighed
Alex Arendtsen fra Dansk Folkeparti kritiserer skolerne for at etablerer parallelsamfund og mener, skolerne er med til at skabe mistillid. Dansk Friskoleforening bidrog til en udsendelse på <link http: www.dr.dk p4 fyn nyheder fynogoeerne external-link-new-window external link in new>P4Fyn den 4. januar 2012, hvor Alex Arendtsen også deltog. Her opfordrer Maren Skotte, informationskonsulent i Dansk Friskoleforening til, at kritikerne til en start tager med ud på nogle af skolerne for at tage et kig på virkeligheden.

»Vores kendskab til skoler med indvandrerbaggrund er, at de løfter eleverne fagligt mere end man kunne forvente, at de sender en større andel af elever videre i ungdomsuddannelse og arbejder meget bevidst på ikke at skabe parallelsamfund. Jeg håber Alex Arendtsen vil med ud og se nærmere på virkeligheden«, siger Maren Skotte.

»Det er selvfølgelig fair nok, hvis man ud fra sin ideologi ikke bryder sig om indvandrerfriskoler. Men sagen er altså, at Alex Arendtsen ikke understøttes af evidens på det her område. Så, det er vigtigt, at man ikke blander ideologi med dét, man rent faktisk har undersøgt« understreger Ebbe Lilliendal.

Hvad mener du? Bidrag til debatten herunder.