Skolepenge under lockoutperioden

I lockoutens fjerde uge er skolepengene blevet et varmt emne på nogle friskoler.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Kontor
23.04.13

Det er helt op til bestyrelsen på den enkelte friskole at tage beslutning om, hvorvidt forældrene får tilbagebetalt skolepenge for den periode, lockouten varer.

Lovgivningen pålægger dog skolerne at have andre indtægter end statens tilskud, normalt i form af forældrebetalingen. Nedsættes denne, må det ikke have som konsekvens, at en fri grundskoles egendækning af sine driftsudgifter kommer under det minimum, som lovgivningen foreskriver.

Skolen har udgifter til driften - på trods af lockout
Selv om skolen i lockoutperioden ikke skal betale løn til de lockoutramte ansatte, er mere end halvdelen af skolens omkostninger ikke direkte relateret til undervisningen.

Desuden vil skolen efterfølgende skulle kompensere for den undervisnig, som ikke har kunnet finde sted i lockoutperioden. Der vil altså være tale om, at udgifterne forskydes, og dermed er der ikke tale om en reel besparelse.

De frie Grundskoler skal som bekendt stå mål med folkeskolen, men er ikke reguleret af et konkret minimumstimetal. Skolen skal dermed på baggrund af en vurdering sandsynliggøre, at skolens undervisning »står mål med folkeskolen«.

Dansk Friskoleforening anbefaler ikke tilbagebetaling
På Friskolernes Kontor anbefales det, at skolerne ikke garanterer forældrene økonomisk kompensation men derimod kompensation for den undervisning, som ikke har kunet finde sted under lockouten.

Morten Møller, konstitueret leder på Friskolernes Kontor, mener ikke man kan se på skolen som en simpel vare. »Forældrebetalingen på en friskole er et kontingent, forældrene betaler for at være med i det fællesskab, der udgør friskolen. Derfor er det lidt mærkeligt at tale om skolen som en vare, man i en given periode ikke har fået. Der vil om nødvendigt blive tale om, at skolerne kompenserer for denne periode efterfølgende, og i øvrigt har forældrene jo næppe haft udgifter til »varen« andre steder under lockoutperioden«, siger Morten Møller.

En eventuel beslutning om tilbagebetaling bør under alle omstændigheder først træffes efter konflikten, idet man først da kender den fulde konsekvens.

<link internal-link internal link in current>Mere om lockouten