The free Danish school tradition

Fælles publikation på engelsk om folkehøjskoler, friskoler, efterskoler og Den frie Lærerskole.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Hus
Presse & politik
10.11.16

Flere og flere skolefolk fra hele verden kontakter i disse år de frie skoler i Danmark, fordi de er nysgerrige efter at forstå den særlige tradition, Danmark har for frie skoler.

Derfor er Dansk Friskoleforening, Efterskolerne, Højskolerne og Den frie Lærerskole gået sammen om en engelsk publikation, som kan være en introduktion til at forstå denne særlige danske tradition.

»Det giver rigtig god mening, at vi går sammen med de andre frie foreninger om at forklare og fortælle den tradition for frie skoler, som vi står på. Vi udspringer af den samme tradition og står på den samme ide om frihed til at uddanne og danne børn, unge og voksne«, siger Peter Bendix Pedersen som er formand for Dansk Friskoleforening.

Stor interesse fra udlandet for frie skoler
Peter Bendix Pedersen har senest deltaget i en konference i Bulgarien med oplæg om den frie skoletradition, ligesom foreningen har været repræsenteret ved en stor konference i Sydkorea.

»Hver måned bliver vi kontaktet af folk fra udlandet, der gerne vil have vores hjælp til at besøge skoler eller mødes for at forklare, hvad de frie skoler i Danmark er for en størrelse. Det hjælper vi rigtig gerne med, og derfor er det herligt, at vi nu har et fælles materiale, som vi kan præsentere som introduktion til at forstå den frie skoletradition«, siger Maren Skotte som er kommunikationsansvarlig i Friskolernes Hus.

Den 24. november 2016 afvikles den internationale konference <link http: www.togetherness.dk external-link-new-window internal-link>»Togetherness as motivation« arrangeret af de frie skoleforeninger. Her deltager cirka 80 internationale gæster - fra Afrika, Sydkorea, Japan, Bulgarien, Israel og en række andre lande. Her vil det fælles engelske hæfte ligge klar til alle deltagerne.

Download <link file:1439 download internal-link>The free Danish school tradition (pdf)

<link internal-link>English site about free schools in Denmark