Lav larm. Nu

Det er vores mulighed for at præsentere os

Finanslovsforslaget for 2016 er fremlagt. Den varsler store besparelser for friskolerne. Det skyldes, at friskolernes statstilskud bliver beregnet på grundlag af udgifterne i folkeskolerne tre år tidligere.

Formand for Dansk Friskoleforening Peter Bendix Pedersen opfordrer nu friskolerne til at lave noget larm! Det er vigtigt, at friskolerne bruger deres politiske netværk og sørger for at konkretiserer, hvilke konsekvenser besparelserne vil få for skolen. »Vi er nået til en grænse. Bukserne revner. Der skal politisk handling til nu«, siger Peter Bendix Pedersen.

I 2013 var der lockout i folkeskolerne, hvilket indebar store besparelser på lønninger den måned, lockouten stod på. Derfor reduceres friskolernes tilskud i 2016 nu med 137 mio. kr. Det svarer til ca. 1250 kr. pr. elev.

Unfair besparelse
Nogle friskoler var slet ikke berørte af lockouten, fordi deres lærere ikke er organiserede. Andre var kun delvist berørte af lockouten. Størsteparten af de friskoler, der var omfattet helt eller delvist af lockouten har efterfølgende indhentet den forsømte undervisning, hvilket undervisningsministeriet påpegede i en mail til alle friskoler. Derfor er besparelserne unfair.

Besparelserne kommer efter en periode med andre besparelser i kraft af genopretningspakken fra 2010-14 samt det såkaldte »finansieringsbidrag« i foråret 2015. Siden 2010 er forældrebetalingen steget med 25% på friskolerne. Det taler sit eget tydelige sprog.

Faktum er, at 1/3 af landets friskoler og private grundskoler i 2014 havde underskud - svarende til 176 skoler. Det er alvorligt. Derfor skal der handling til nu.