Mylenberg: Spareøvelsen på friskolerne er absurd

Mylenberg: »Spareøvelsen på friskolerne er absurd«

Troels Mylenberg er journalist, forfatter og chefredaktør på Fyns Amts Avis. Han har et varmt hjerte for de frie skoler, som han mener er »kernekraftværker i de lokale samfund«.

Hermed blander Mylenberg sig i den aktuelle debat om de varslede besparelser på friskolernes statstilskud, som skyldes folkeskolernes lockout i 2013. Besparelserne rammer friskolerne, selvom nogle friskoler slet ikke var omfattet af lockouten, og størsteparten af de friskoler, der var, efterfølgende indhentede den forsømte undervisning.

Absurd øvelse at spare på skoler samtidigt med at flytte statslige arbejdspladser ud
Mylenberg kalder det absurd, at politikerne med den ene hånd vil skabe balance i landet ved at flytte statslige arbejdspladser ud, men man med den anden hånd skaber forringede vilkår for skolerne«.

Hans pointe er, at skolerne kommer før lokalsamfundene. Det er livet omkring skolen, der skaber lokalsamfundet »først når man har skoler, kan man skabe lokalsamfund«, siger Troels Mylenberg.

Friskolerne skal blande sig mere
Men der er også en besked til friskolerne »Friskolerne skal turde bruge friheden og overbevise alle om, hvorfor friskolerne er uundværlige. De skal være lidt vilde og turde blande sig i debatterne«, pointerer han.

Han mener også, at friskolerne er udtryk for den demokratiske tradition, der kendetegner det danske samfund, og at det er helt galt at spare på skolerne.

<iframe src="https://player.vimeo.com/video/145565303" width="640" height="360" frameborder="0" webkitallowfullscreen mozallowfullscreen allowfullscreen></iframe>