"LOW TECH vs. HIGH TECH" er temaet i Magasinet Friskolen nr. 16

Ingen er født digitale, så hvordan uddanner vi it-kyndige lærere, der kan være med til at sikre, at eleverne bliver medskabere og producenter - ikke bare konsumenter?
Af: Malene Lund Smidt, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Administration , Magasinet Friskolen
07.08.19

I TEMAET undersøger Magasinet Friskolen fordelene ved at inddrage it i undervisningen. Det giver nye muligheder, når det analoge og det digitale fusionerer, men der er også udfordinger: "Rigtig mange oplever, at det digitale styrer for meget. Det er hunden, der går tur med dem. Ikke omvendt", siger Jakob Steensig, som er medieunderviser på Den frie Lærerskole. Her står ni specialestuderende bag projektet "Skaberlyst", hvor de har udviklet nye produkter, der kan løse selvvalgte problemer fra deres egen dagligdag. Du kan læse om de studerendes arbejde med projektet i artiklen, Når skriftruller og apps går op i en højere enhed.

Dette nummer af Magasinet Friskolen er også skoleårets første. Derfor vil vi gerne benytte lejligheden til at byde nye friskolebørn og forældre et stort Velkommen til FRISKOLERNE. Her kan du bl.a. læse en lynintro til de danske friskolers historie, og du får 'garvede' friskoleforældres erfaringer omkring at vælge en friskole til deres børn. Det er erfaringer om mulighed for magi, om at være en aktiv medspiller, om arbejdsfællesskaber og om nære relationer.

Vi bringer også en hilsen fra FRISKOLERNES formand, Peter Bendix Pedersen, i Du er på vej ind i et stort, fantastisk fællesskab. Du kan også se vores velkomst digitalt via magasinets short hand, hvor du bl.a. finder inspiration til nye friskoleforældre, fakta om friskolerne og meget mere.

I forbindelse med skolestart bringer magasinet denne gang et interview med professor, Eske Willerslev, der mener, at Respekten for lærerfaget skal genrejses, og at vi skal blive bedre til at dyrke den enkeltes styrker. Læs mere om, hvordan Eske Willerslev mener, at investeringer i lærernes faglighed er vejen til en bedre skole.

I Den dag, jeg sagde nej tak til at interviewe Rasmus Paludan kan du læse, hvordan det gik for sig, da otte unge fra ti friskoler tog turen til Folkemødet på Bornholm for at interviewe toppen af dansk politik. Det blev en uge med telthørm, sceneskræk og godt venskab.

Alt det og meget mere kan du læse i Magasinet Friskolen nr. 16. Vi ønsker dig rigtig god læselyst!

HUSK AT DOWNLOADE MAGASINETS APP!

I APP'en kan du læse alle artikler fra Magasinet Friskolen helt gratis.

APP'en kan downloades her:
iPhone/iPad
Android- Smartphone/tablet