Sommerhilsen fra formanden

Status på politiske dagsordener og styrelsens arbejde.
Af: Peter Bendix Pedersen, Friskolernes Hus
Presse & politik
05.07.18

Kære medlemsskole, bestyrelsesformand og skoleleder

Det er lige før ferietid, og derfor en lille hilsen fra mig med en status fra Dansk Friskoleforening.

4 indsatser fokuserer styrelsens arbejde
Ved Landsmødet i maj præsenterede styrelsen fire konkrete indsatsområder, som fokuserer styrelsens arbejde til gavn for medlemmerne.

De fire indsatser handler om:

• Medlemsskabet, der skal sikre, at foreningen er mest mulig relevant for alle medlemmer.
  • Friskolernes pædagogiske frihed, der skal styrke friheden til at gå andre veje i den pædagogiske praksis.
  • Åndsfriheden i demokratiet, der skal bidrage til et samfund med anerkendelse af diversitet og tolerance
  • Globalt udsyn, der skal styrke friskolernes internationale samarbejde

Det kommer vi til at tale mere med hinanden om i det kommende foreningsår, hvor indsatserne bliver udmøntet i konkrete initiativer på både kort og lang sigt.

Politiske dagsordener
Friskolerne bliver ofte omtalt i medierne og i de politiske debatter. For tiden er der fokus på:

• Tilsyn, som på baggrund af de sidste års lovstramninger, justeres og ændres i såvel kravet om "stå-mål-med" og "frihed og folkestyre-kravet". Alle skoler skal forholde sig til ændringerne og vurdere, hvorvidt det giver anledning til modifikationer på den enkelte skole. Der er ingen grund til at vente på, at tilsynet kommer på besøg. Tilsynsplanen for 2018 viser, at der vil være fokus på prøvefrie skoler, specialundervisning og et alment fagligt tilsyn: (<link https: www.stukuvm.dk tilsyn tilsynsplaner-og-tilsynsberetning>www.stukuvm.dk/tilsyn/tilsynsplaner-og-tilsynsberetning)
  • De styrkede læreplaner for daginstitutioner, der netop er besluttet. Her fastslås metodefriheden, efter pres fra Dansk Friskoleforening og Daginstitutionernes Landsorganisation. Hermed bliver det eksempelvis frivilligt at anvende IT, og dermed har politikerne understreget friheden til at indrette sin pædagogiske praksis efter de værdier, daginstitutionen er præget af. Læs mere:<link nyheder artikel titel boernehavernes-metodefrihed-sikret>www.friskoler.dk/nyheder/artikel/titel/boernehavernes-metodefrihed-sikret/

Der er nok at tage fat på! Vi glæder os over de af jer, der blander jer i den offentlige samtale om ovenstående og andre vigtige emner for friskolerne. Der er brug for tydelige friskolestemmer, der kan bidrage med nuancer og fortællinger fra 'det virkelige liv'.

Som formand er det afgørende vigtigt for mig at være i tæt dialog med jer, så jeg - og foreningen - er bedst muligt klædt på til at løfte de dagsordener, friskolerne er en del af. Derfor: kontakt mig gerne, når I har noget på bedding, som foreningen bør vide, og kom gerne forbi Friskolernes Hus.

Men først: Rigtig god sommerferie!

Peter Bendix Pedersen
Formand i Dansk Friskoleforening